"El Schahin"

2017.03.18

"El Schahin"

Egy német az Oszmán Birodalom szolgálatában

Adolf August Hans-Joachim Buddecke

Jelen poszt ötletét egyik gyűjtőtárs által egy közösségi oldalra feltett oszmán pilóta fotója, és a pilóta által viselt pilótajelvény adta.

Az első világháborúban nem csak osztrák-magyar, hanem német katonák is szép számmal szolgáltak török csapatok mellet a fronton.

Erről a témakörről ezeken a linkeken lehet olvasni:

http://wangfolyo.blogspot.hu/2010/07/csapataink-gazanal-allnak.html

https://hu.wikipedia.org/wiki/Osztr%C3%A1k%E2%80%93magyar_csapatok_Palesztin%C3%A1ban

https://hu.wikipedia.org/wiki/T%C3%B6r%C3%B6korsz%C3%A1g_hadba_l%C3%A9p%C3%A9se_(1914)

Az első világháború elején Törökország egy ideig semleges maradt, azonban német oldalról egyre erősebben szorgalmazták a hadba lépést. 1914 augusztusában két német hadihajó, a Goeben és a Breslau behajózott a boszporuszi szorosokba, amit az antant a semlegesség megsértéseként értelmezett. Hogy ezt elkerüljék, a törökök névlegesen "megvásárolták" a két hajót, majd átnevezték őket, bár legénységük és parancsnokságuk változatlanul német maradt. 1914 októberében török hadihajók orosz kikötőket kezdtek támadni, november harmadikán az Orosz Birodalom hivatalosan is hadat üzent az oszmánoknak. A háború alatt Törökország hatalmas veszteségeket szenvedett, Németországból hozott fegyverekkel és felszereléssel harcoltak, többnyire német tisztek vezetésével.

Az egyik ilyen német tiszt (hauptmann) volt a címben szereplő Adolf August Hans-Joachim Buddecke is, aki 13 igazolt légi győzelemmel a német pilóta ászok sorát gazdagította.

Buddecke 1890. augusztus 22.-én született Berlinben. Már nagyon fiatalon a hadsereg kötelékébe került, 1910-ben hadnagyként szolgált. 1913-ban leszerelt és elhagyva Németországot kivándorolt az Egyesült Államokba, ahol egy autószerelő műhelyben szerelőként megalapozta technikai és műszaki tudását. A szerelőként megkeresett fizetéséből saját pénzen vásárolt egy Nieuport repülőgépet, és segítség nélkül megtanult repülni. Ezután saját tulajdonú repülőgép gyártó és szerelő műhelyt alapított, és próbálta kihasználni az újnak mondható technika áldásos vívmányait. A háború és a hadüzenet hírére álnéven (Mr. Morize Adolph álnéven- az Athene hajón átkelve a tengeren, Palermo-ban kikötve) visszatért Németországba, ahol beállt a repülő csapatok kötelékébe.

1914 szeptemberétől a nyugati fronton megfigyelőként teljesített szolgálatot, de hamarosan a FFA 23. kötelékében találta magát. Első három győzelmét a nyugati fronton aratta, hamarosan elnyerve bátorságáért többek között a Vaskereszt mindkét osztályát és más magas rangú német kitüntetéseket. Korának hírességei közé tartozott, mert a repülős ászok közül harmadikként (Max Immelmann és Oswald Boelcke után) nyerte el a legmagasabb porosz kitüntetést, a "Pour lé Mérite"-et.

A német repülőgépek technikai fejlődése és légiharc taktikák ismertetésére kevés ez az oldal, ezen részletekbe most nem mennék bele.

1915 decembere és 1916 augusztusa között a német katonai misszió keretein belül a FA(K)6. kötelékében a török fronton harcolt Gallipolinál. A brit Royal Naval Air Service pilótái voltak a levegőben fő ellenfelei. A kitűnő eredményei miatt a "Dardanellák Immelmann-ja" néven emlegették. A hadjáratban 4 igazolt és 7 nem megerősített légi győzelem került a százados neve mellé. Enver pasában nagy tisztelőre talált. Eredményeiért több török kitüntetésben részesült. Ezek közé tartozik a poszt ötletadó török pilótajelvénye is.

A török pilóta jelvény (Osmanlı pilot brövesi)

Nem hivatalos, félhivatalos jelvény, a német és osztrák jelvények szolgáltak alapjául. Sem alapító sem adományozó okirat nem ismert. 1914-ben Enver pasa engedélyezte a jelvények gyártását és viselését, valószínűleg azzal a szándékkal, hogy a későbbiekben a szultán elrendeli a hivatalos megalapítást és adományozást, de ez nem történt meg.

Ovális, aranyozott babérkoszorú, két kiterjesztett ezüst szárnyakkal, a szárnyak között aranyszínű félhold és csillag. A koszorú alján ezüstszínű szalag, rajta évszámmal: 799, az Oszmán Birodalom alapítási évszámával.

Felül ezüstszínű medallionban kalligráfia, V. Mehmed Reshad szultán tughrájával. A jelvény bronzból, cinkből és ezüstből készült. (Nagyon sok változata létezik, sajnos hamisítják is..)

A legelső darabokban nincs jelzés, a később készültekben van, a rögzítő tűn, vagy alatta. Pontos adományozási szám nem ismert, kb.: 1000 db létezhet. (15 szárazföldi és 4 tengerészeti repülö százada volt az Oszmán Birodalomnak a háború végéig.)

A 8. légi győzelem, földre kényszerített Typ FE2b repülőgép, 1916.06.09.
A 8. légi győzelem, földre kényszerített Typ FE2b repülőgép, 1916.06.09.

Vissza a nyugati frontra

Törökországból visszatérve ismét a nyugati frontra ment, ahol a JASTA 4.-be került. Ezt a századot Boelcke szervezte meg a német repülőcsapatok legjobbjaiból, melynek parancsnoka Buddecke lett. Eredményes tevékenység után Buddecke 1917 januárjában visszatért a török frontra (FA 5.) Majd egy éven keresztül védte a Dardanellák feletti légteret, itt kapta a török katonáktól a megtisztelő "El Schahin" - "A vadászsólyom" becenevet.

1918 tavaszán ismét a nyugati fronton szelte a levegőt a repülőász a JASTA 30. kötelékében.

1918. március 10.-én Lille felett találkozott egy 18 gépes Sopwith Camel-ekből álló angol kötelékkel. Buddecke a JASTA 18. parancsnokaként 7 gépes raját vezette az angol repülőgépek túlereje ellen. megütköztek, majd visszavonulás közben a német vonalak mögött, Harmes település felett egy eltévedt lövedék szíven találta, kioltotta az életét és repülőhalált halt.

Berlinben, az Invalidenfriedhofban temették el teljes katonai tiszteletadás mellett.

Sírja és emlékműve most is ott áll. Grabanlage II/13/13.

Sírkő
Sírkő

Az emlékművön olvasható szöveg: "Hans Joachim Buddecke, Oberleutnant 1. Leib Garde Regiment 115, zeitweise Hauptmann in türkischen Diensten, geb. 22.01.1890 zu Berlin, gefallen 10.03.1918 im Luftkampf in Frankreich." és "Licht dein Streben, Liebe deine Schwinge, Tat dein Flug."

*

A legendás német pilóták sorából mindenki ismeri Manfred von Richthofen, Immelmann, Bolecke és Ernst Udet nevét, de Buddecke neve valamiért feledésbe merült.

Buddecke egységei:

  • FA 23., 6., 5.
  • JASTA 4., 30., 18.

Buddecke kitüntetései között megtalálható a török Érdemérem - "Liyakat Madalyasi" arany és ezüst anyagú I. és II. osztálya, a Török Háborús Érem (másnéven Gallipoli Csillag vagy Vasfélhold),  a török Érdemmedál - "Imtiyaz Madalyasi", a török pilóta jelvény, a német (porosz) tábori pilóta jelvény, a Vaskereszt I. és II. osztálya is a PleM kitüntetés és egyéb magas német kitüntetések mellett.

Az elnyert török kitüntetések

Az elnyert német kitüntetések

Összeállította: Á I

Rövidítések és német kifejezések feloldása

  • Hauptmann - kapitány, százados
  • (F)FA - Feldflieger Abteilung: Tábori repülő egység, részleg (lényegében tábori repülőszázad)
  • FA(K) - Fliegerabteilung(kompanie): repülőszázad
  • JASTA - Jagdstaffel: vadásszázad

Ez a poszt állítson emléket minden légi harcban elesett pilótának és légi személyzetnek, akik bármely oldalon is harcoltak a XX. század első nagy világégésekor.